Saturday, April 19, 2014

Každý ještě pochopí, že městská fantasy á la Miéville se na rozdíl od svého jednovaječného dvojčete


Úvod Film & TV Premiéry Chyby ve filmech Recenze Novinky na DVD a Blu-ray Filmové novinky Ceny Herci a herečky Hlášky z filmů Festivaly 2014 Trailery Hudba Koncerty v Praze Koncerty v Brně Hudební festivaly 2014 Novinky na CD a DVD Koncerty a turné v ČR Recenze CD a DVD Art & Design Výstavy v Praze Literatura Knižní golden globe winners 2011 novinky Literární klub Divadlo Soutěže Kalendář akcí
Zemřel držitel Nobelovy ceny Márquez 10 největších hitů Robbieho Williamse 5 filmů se slavnými Beatles 5 zajímavostí o Christianu Baleovi 20 nejlepších momentů z How I Met Your Mother 5 filmů s pozoruhodnými detektivy 5 filmů s romskou tematikou 7 nejzajímavějších hudebních párů 5 hudebních momentů letošních Oscarů: U2, Pharrell a další 4 důvody, proč si nenechat ujít show You Me at Six 6 nejočekávanějších hudebních alb měsíce března 10 důvodů, proč si poslechnout golden globe winners 2011 píseň Čierny Biely
!SPECIÁL!Městská, či chcete-li urban, fantasy je pojem, pod který spadá až neskutečně široká řada románů, novel i povídek, golden globe winners 2011 jak jsme naznačili v nedávném článku. Ačkoliv základním prvkem a prostředím tohoto subžánru je téměř vždy město, dílčí znaky se liší prakticky kniha od knihy.
Když u nás před rokem 2005 začala městská fantasy golden globe winners 2011 pomalu golden globe winners 2011 a jistě nabírat u čtenářů na oblibě, editor a tehdejší šéfredaktor webzinu Fantasy Planet, Ondřej Jireš , se pokusil tento subžánr golden globe winners 2011 rozdělit na dva proudy, které z nedostatku jiných pojmů označil jako gaimanovský a miévillovský. Autorům, kteří tvoří v pomyslné gaimanovské škatulce tedy městské fantasy, golden globe winners 2011 jež se odehrává především v čtenáři známých, a přesto netradičně zpracovaných metropolích se věnoval už Jakub Ehrenberger. Tentokrát dojde řada na miévillovce .
Kdo alespoň trochu zná český fandom a jeho osobnosti z řad čtenářů, nakladatelů, žurnalistů a těch, co mají vždycky pravdu , nemůže se divit, že tehdejší Jirešův pokus vyvolal žhavou diskuzi, jaká se dá stále ještě dohledat v archivech. A není se čemu divit. Městská fantasy je opravdu tak nedefinovatelná, jak se její definice zdá na první pohled primitivní. A pokud už se ji Ondřej Jireš rozhodl takto orientačně rozdělit, stejně to není rozdělení úplně nejlepší. golden globe winners 2011 Zatímco gaimanovská škatulka se dá vymezit ještě poměrně dobře, s tou miévilovskou golden globe winners 2011 je to úkol obtížný.
Každý ještě pochopí, že městská fantasy á la Miéville se na rozdíl od svého jednovaječného dvojčete neodvíjí v reálném světě či v současnosti. Naopak se obvykle odehrává v jiné, často velmi zdeformované a bizarní, realitě. Ta autorovi (v kombinaci s drobnostmi jako silné ústřední postavy nebo jazyková zručnost) umožní vytvořit neopakovatelnou atmosféru, často (ovšem ne nutně) temnou a tísnivou, případně třeskutě originální a novátorskou. Jinými slovy, město tam není pouze bezduchá kulisa, ale živoucí, myslící, či se dokonce specificky projevující organismus, charakterizovaný právě svou atmosférou, zrozený golden globe winners 2011 spontánně nevysvětlitelnými cestami nejen z domů a infrastruktury, ale i z lidí a živočichů, kteří ho obývají. Když se trochu zamyslíme nad literární historií fantastických žánrů, zjistíme, že to je téma staré jak Metuzalém, které v motivu přelidněných sídel jen lehce metamorfovalo. Pokud k tomu přidáme fakt, že město jako takové golden globe winners 2011 fascinovalo mnohé autory (mainstreamové) literatury už od dob konce průmyslové revoluce (tedy, poloviny 19. století), je nasnadě, že takový subžánr se zrodil jen jako nevyhnutelný produkt dlouhých procesů.
Právě miévillovský proud urban fantasy by se dal z výše naznačených důvodů označit za samotné golden globe winners 2011 jádro celé městské fantasy, přestože s tím mnozí jistě nebudou souhlasit. S úctou k famóznímu Neilu Gaimanovi a jiným autorům, které zmínil ve svém článku kolega Jakub Ehrenberger, kdo jiný by měl být hrdinou městské fantasy, když ne město samo? Ostatně, pokud se vrátím k zmiňované bouřlivé diskuzi nad Jirešovým rozdělením, jistý sicco se v ní moudře vyjádřil, parafrázuji: Gaiman prostě napsal příběh. To, že se náhodou odehrává ve městě, není zas tak důležité.
Přestože označení golden globe winners 2011 miévillovská městská fantasy je pouze orientační a přinejmenším nepřesné, nelze nic namítat proti tomu, že China Miéville je současnému čtenáři nejpřístupnější a pravděpodobně i nejznámější autor tohoto proudu. Jeden z nejslavnějších britských spisovatelů fantastiky golden globe winners 2011 poslední dekády, jehož podrobný profil golden globe winners 2011 si můžete na Topzinu rovněž přečíst , se prosadil již svým prvním románem King Rat (1998, č. Král krysa , Laser-books 2006). Už v něm najdeme prvky městské fantasy, přestože ještě nejsou tak silné jako v pozdějších dílech. Mladý hrdina v knize zjišťuje, že jeho otcem není muž, který ho celé dětství vychovával, golden globe winners 2011 nýbrž Král krysa, magická, čtenářsky přitažlivá, postava z městského podzemí, která doslova vládne krysám a která kdysi dávno zneuctila chlapcovu matku, golden globe winners 2011 manželku hrdinova domnělého otce.
Biblí tohoto proudu městské fantasy je ale bezpochyby čtenáři i kritikou opěvovaná bichle Perdido Street Station golden globe winners 2011 (2000, č. Nádraží Perdido , Laser-books 2003, 2007 a 2010). F

No comments:

Post a Comment